Verkopen tijdens de zomer

 

Het is zomer.
1. Niemand wil gestoord worden.
2. Het is te warm.
3. Het is een mooie dag; iedereen is afwezig.
4. Niemand denkt nu aan werk.
5. Prospects staan op het punt om op vakantie te gaan.
6. Iedereen is op vakantie.
7. Prospects komen net terug van vakantie.
8. Ik bereid me alvast voor op mijn vakantie.
9. Ik kom net terug van vakantie.
10. Ik ben op vakantie.
11. Mijn assistent is op vakantie.
12. Hun assistenten zijn op vakantie.
13. Niemand is er op maandag.
14. Niemand is er op vrijdag.
15. Op woensdagen worden de werkzaamheden altijd bijgewerkt.
16. Prospects verlaten vroeger hun werk.
17. Prospects gaan later naar hun werk.
18. Prospects nemen lange lunches.
19. Niemand maakt meer afspraken tot medio juli.
20. Niemand maakt meer afspraken tot september.

Print het bovenstaande overzicht en stuur het naar de concurrentie. En kruip zelf vervolgens achter de telefoon!

Het leven en het werk gaat gewoon door, ook in de zomer. Als het te heet is, zijn je prospects op hun frisse, air-conditioned kantoren, waar jij eigenlijk ook moet zijn voor een bezoek. Als het een mooie dag is, zijn er misschien een paar mensen afwezig, maar zeker niet iedereen.

Ook is niet iedereen iedere dag op vakantie. Als je iemand belt die net op vakantie is, vraag dan wanneer die weer terug is en markeer dit in je agenda. Bel dan later terug. Als ze net hun vakantie aan het plannen zijn, dan is dit juist een handig moment om een afspraak te maken voor na hun vakantie. Als ze net terug zijn van vakantie, plan dan voor dat moment waarop ze weer zijn bijgewerkt.

Prospects zijn op hun werk op maandag en op vrijdag, vroeg en laat. En ook tijdens de lunch is er een groot gedeelte wat nog gewoon achter zijn of haar bureau zit.

Prospects maken ook tijdens de zomer afspraken, net zoals in de herfst, de winter of de lente. Als een prospect je vraagt terug te bellen na de vakantie, vraag dan of je alvast met potlood een afspraak kunt noteren. Beloof dan dat je ter bevestiging nog zult bellen, en doe dat dan ook!

En je kunt de zomer natuurlijk ook in je voordeel laten werken. Het kan voordelig zijn om juist tijdens de slappe periode het product te leveren, of het kan voor de prospect interessant zijn om juist een nieuwe product te installeren wanneer de meeste mensen afwezig zijn. Of wellicht drukt de zomer de verkoopprijs omlaag. Hoe dan ook, er zijn veel redenen waarom de zomer juist interessant kan zijn om op jacht te gaan naar prospects.

Maak er een succesvolle zomer van!

Terug naar het overzicht van verkooptips

 

 

 


© 2002 Saleseffect