Versla middelmatigheid

 

Vooruitgang en potentie liggen iedere dag onder vuur van een gevaarlijke vijand; tevredenheid. Het vergiftigt jou, je collega's en je organisatie en het verziekt ieder goed uitgedacht plan. Hier volgen wat tips voor commerciŽle medewerkers om de vaart erin te houden.

Stel uitdagende doelen
Hoge, persoonlijke doelen laten weinig ruimte om tevreden achterover te zitten en te verslappen. Doelen zijn de beste middelen om je gericht te houden op resultaat en als ze zo uitdagend zijn opgesteld dat er een zenuwachtig gevoel van uitgaat, des te beter. Als je hoge doelen stelt betekent iedere dag meer omdat het een onderdeel gaat uitmaken van een groter plan. Morgen is dan niet meer gewoon een nieuwe dag.

Ontwikkel een slimme, dagelijkse routine.
Hoe meer tijd je besteedt aan planning van je dagen, des te meer zul je gericht zijn op uitkomsten en je zult je minder betrokken laten raken bij richtingloze activiteiten. Het aantal uren in een dag wordt onbelangrijk. Wat wel belangrijk wordt is wat je stopt in ieder afzonderlijk uur. Als je volgens een dagelijks plan werkt zul je met meer richting en overtuiging handelen. Tevreden mensen voelen zich niet meer verantwoordelijk voor voldoende resultaten per dag.

Blijf altijd leren
Niets zal tevredenheid zo snel verdringen als een proces van continu blijven leren en het ontwikkelen van je vaardigheden. Je wordt je namelijk op die manier bewust van al hetgeen je nog niet weet. Als je blijft leren, creŽer je een behoefte om het geleerde steeds te willen toetsen, wat je er ook weer van weerhoudt om achterover te leunen. Neem deel aan cursussen en lees boeken als onderdeel van je ontwikkelplan.

Wees gedreven in hetgeen je doet
Gedreven verkopers laten dingen gebeuren, omdat zij een omgeving creŽren waarin mensen lol hebben in hun werk, geloven in positieve uitkomsten en bereid zijn tijd en energie te stoppen in hun werkzaamheden. Waar komt gedrevenheid vandaan? Het komt van de bovenste drie zaken gecombineerd met een daadwerkelijke liefde voor hetgeen je doet.

Terug naar het overzicht van verkooptips

 

 

 


© 2002 Saleseffect