Klantbehoud

 

Verschillende studies laten zien dat er grofweg zo'n 50% kans bestaat om een order te krijgen van een bestaande klant, terwijl er een kans van 5% bestaat op een order bij een nieuwe klant. Natuurlijk moet je aandacht blijven schenken aan nieuwe contacten, maar vergeet niet het belang van bestaande relaties. Hier volgen wat tips om bestaande relaties te behouden.

Luister naar je klanten

Stel zoveel mogelijke open vragen. Probeer een compleet plaatje te krijgen door allerlei hoe- en waarom-vragen. Al tijdens het eerste verkoopproces behoor je te weten wat de klant hoopt te bereiken en welke doelstellingen hij heeft. Hou contact, juist als het een bestaande klant is, en probeer te achterhalen welke onderdelen nog niet zijn besproken of zijn vergeten omtrent zijn doelstellingen.

Stel nieuwe ideeën voor

Je hebt beloofd om te zorgen voor je klanten. Dat betekent ook nadenken over nieuwe manieren die voor de klant voordeliger zijn, of over hoe de klant zijn zaken beter kan uitvoeren. Je bent er dus niet alleen maar voor een vraagje over de offerte. Zorg ervoor dat ieder contact met de klant nuttig voor hem is. Probeer innovatief te zijn; anders doet de concurrent dat wel.

Houd de klanten op de hoogte

Hou je klanten van alle ontwikkelingen op de hoogte die binnen je bedrijf plaatsvinden. Laat hen weten wat er op strategisch of managementvlak gebeurt. Maar probeer ook op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen bij de klant.

Reageer snel op zowel goed als slecht nieuws

Als je een succesvolle deal probeert te sluiten, of problemen probeert op te lossen, probeer dan snel en efficiënt te handelen. Laat van je horen, en belangrijker, doe altijd wat je belooft te zullen doen. Wees dus voorzichtig met beloftes.

Bedank de klant

Het bedanken van de klant is een belangrijke vorm van respect. Doe dit vaker dan alleen met een kerstkaartje. Dit kan op verschillende manieren zonder dat dit overdreven moet worden. Probeer te voorkomen dat ieder contact met de klant alleen gaat om een nieuwe order.

Terug naar het overzicht van verkooptips

 

 

 


© 2003 Saleseffect