Commercieel zelfvertrouwen

 

Voor velen is een baan in de verkoop niet een eerste keus. Een recentelijk onderzoek onder leerlingen van het voorgezet onderwijs onderstreepte dit weer eens. Zelfs de leerlingen van commerciële opleidingen kiezen er in eerste instantie niet voor om het vak van verkoop in te gaan. Dit bevestigt het lage zelfbeeld van het verkoopvak. Verkopers krijgen in onze maatschappij weinig waardering.

Er zijn veel redenen waarom de waardering zo laag is. Maar een hele belangrijke oorzaak ligt in het ontbreken van een algemeen erkent trainings- en certificeringsprogramma. Er zijn geen vereisten of voorwaarden voor het commerciële vak en dat heeft geen positieve uitwerking. Een degelijk trainingsprogramma ontbreekt, net zoals erkende diploma's.

Het opzetten van een professionele opleiding en certificeringsproces zal iets zijn voor de lange termijn. Toch kunnen managers nu al iets doen om het verkoopvak op een hoger niveau te brengen voor zowel de verkopers zelf, als ook voor de maatschappij.

Neem alleen die individuen aan die het verkoopvak daadwerkelijk ambiëren, wat moet blijken uit de opleidingen die ze hebben gevolgd of de carrière tot dan toe. In het recente verleden heeft het tekort aan personeel ertoe geleid dat sommige managers hun eisen hebben verlaagd en mensen hebben aangenomen die verkoop zagen als slechts een opstapje. Nu dat deze situatie is omgedraaid, is de tijd rijp om alert te zijn op het aannamebeleid. Neem alleen die persoon aan, die verkoop als een professioneel vak beschouwt en hier echt voor kiest. Deze persoon moet ook bereid zijn zich te blijven ontwikkelen in het commerciële vak.

Laat een verkoper zichzelf ook niet steeds verontschuldigen. Als een verkoper zich schaamt voor zijn vak dan zal dit zeker uitstralen op zijn prospects en zijn omgeving. Veel verkopende medewerkers vergeten dat ze één van de zwaarste beroepen uitoefenen en dat hetgeen ze bieden waardevol is. Als zij voelen dat hetgeen ze leveren een grote hulp kan zijn voor prospects en klanten, dan zullen zij ook hun eigen rol als expert gaan zien. De eerste stap is altijd om naar jezelf te kijken.

Voorts moet een salesmanager geloven in ontwikkeling en training. Hoe beter een verkoopteam getraind is, des te groter is de kans dat ze zullen worden gezien als een waardevolle bron, en niet als een noodzakelijk kwaad.

Een carrière in de verkoop biedt de mogelijkheid je te ontwikkelen in de diepte en in de breedte, en met grotere kansen dan de meeste andere carrières kunnen bieden. Verkoop is niet zomaar een positie om op terug te vallen. En management moet verkoop ook niet beschouwen als een tussenstapje. Zoek naar mensen met een passie voor de job en eis ook zo'n gedrevenheid.

Terug naar het overzicht van salesmanagementtips

 

 

 


© 2003 Saleseffect