Groeien zonder te snijden

 

Snijden in de kosten is een veel gebruikt middel voor managers die de huidige tijden willen overleven. Maar hoewel het snijden in en beheersen van de kosten belangrijk is, het is geen strategie maar een tactiek. Het snijden in de kosten leidt niet tot een concurrentievoordeel en kan al snel leiden tot een vermindering van de omzet. Hier volgen wat tips om te groeien in zware tijden, zonder steeds de kaasschaaf te moeten gebruiken.

1. Naast optimaliseren ook innoveren!

Optimaliseren, vaak hetzelfde als snijden in de kosten, is een tactiek. Innovatie, of manieren vinden om de dingen beter te doen, is een strategie.

Onder een innovatieve manier van zaken doen, vallen onder meer de volgende punten:

- ontwikkelen en promoveren van aankomend talent;

- het opzetten van een loyaliteitsprogramma zodat een klant nooit wegloopt;

- gebruik maken van unieke marketing om het eigen bedrijf sterk te onderscheiden van dat van de concurrent;

- een grote aanvoer van prospects blijven verzorgen door, naast persoonlijke verkoop, gebruik te maken van andere middelen.

2. Snij niet op plekken waar dit effect heeft op de productie

Bespaar niet op training en op hulpmiddelen die er voor kunnen zorgen dat de prestatie van de commerciële medewerkers omhoog gaat. Managers die trots zijn op een niet-uitgegeven budget snappen niet waar het om gaat. Het gaat er niet om zo min mogelijk uit te geven, maar om het goed uit te geven.

3. Laat je niet obsederen door getallen

Verspil je tijd niet aan het overdadig beoordelen van de financiële rapporten van de concurrent. Financiële ratio's zijn trage indicatoren. Stop je tijd liever in de beoordeling van strategische stappen. Probeer te ontdekken of er manieren zijn waarop het bedrijf zich positief kan onderscheiden van de concurrent.

4. Handel slimmer

Bespreek met het verkoopteam welke klanten en prospects tot de belangrijkste aandachtsgebieden behoren. Zorg ervoor dat de commerciële medewerkers alleen tijd besteden aan de belangrijkste prospects en bespreek de meest effectieve route om van de prospect een klant te maken.

Terug naar het overzicht van salesmanagementtips

 

 

 


© 2003 Saleseffect