Resultaatgericht improviseren

 

Je kunt je nog zo goed voorbereiden op een verkoopgesprek of een onderhandeling, er bestaat altijd de kans geconfronteerd te worden met een vraag, opmerking of verzoek waarop je je niet had voorbereid. Commercie volgt geen vastomlijnd pad en de professionals die alert kunnen antwoorden en improviseren zijn vaak de meest succesvolle.

Improvisatie betekent niet dat je alles uit de losse pols gaat doen, of puur op gevoel. Improvisatie kan juist pas ontstaan binnen een helder, afgebakend terrein. Improvisatie wordt gestimuleerd door gebruik te maken van de juiste bronnen: creativiteit, kennis en ondersteuning. Hier volgen wat tips om een creatieve omgeving te stimuleren:

- Ontspan jezelf. Door wat minder serieus te zijn geeft je aan jezelf en aan je medewerkers de ruimte om op onderzoek uit te gaan en fouten te mogen maken en om zo nieuwe manieren te leren. Niet alleen geeft het aan mensen een gevoel van veiligheid, maar het creŽert ook kameraadschap.

- Verwar creativiteit niet met losbandigheid. Creativiteit betekent niet dat je op tafels moet gaan dansen of geintjes moet gaan uithalen met je collega's. Het betekent wel dat je grenzen moet doorbreken die rondom je denkwereld zijn ingericht. Zo creŽer je ruimte om nieuwe ideeŽn te bedenken. Je kunt tegelijkertijd zowel creatief als professioneel zijn.

- Onderken je eigen fouten. Om ruimte voor creativiteit te hebben moeten commerciŽle mensen van de gedachte af dat ze continu bewaakt worden. Ook als jij, de baas, je zwakheden durft te laten zien, creŽer je een omgeving waarin mensen met nieuwe ideeŽn durven te komen.

- Bouw op de ideeŽn van anderen. Als iemand met een idee komt, bedenk dan eens hoe dit gebruikt kan worden in een eigen idee of ontwikkeling, in plaats van het totaal te verwerpen. Als mensen merken dat hun ideeŽn worden gewaardeerd, komen ze vanzelf met meer ideeŽn.

- Leer positief van je fouten. Als je mislukkingen meemaakt, wees hier dan niet treurig om. Je hebt immers precies ontdekt hoe je het niet moet doen. Dat kan ook waardevol zijn.

- Ontwikkel vertrouwen. Een gevoel van vertrouwen in het commerciŽle team is essentieel voor creativiteit. Als je je gesteund voelt door anderen, ben je eerder geneigd om eens iets nieuws te proberen. Pas als je dat vertrouwen hebt gecreŽerd in je team, kun je stappen voorwaarts gaan zetten.

Terug naar het overzicht van salesmanagementtips

 

 

 


© 2003 Saleseffect