Evaluatiegesprekken

 

Het verbeteren van de prestaties van een commerciële medewerker is een win-win situatie voor iedereen. De medewerker wint omdat hij of zij betere resultaten behaalt. De salesmanager wint doordat de persoon meer het gewenste gedrag vertoont. En de organisatie wint door het behoud van productieve medewerkers. Verschillende Human Resources Consultants geven de volgende stappen voor een effectief evaluatiegesprek.

Begin het gesprek door stil te staan bij de zaken die de medewerker goed uitvoert. Dit zal ervoor zorgen dat de medewerker meer openstaat voor de punten van verbetering.

Beschrijf vervolgens duidelijk het probleem op een niet-bedreigende manier. Bespreek het betreffende gedrag neutraal en probeer ver te blijven van persoonlijkheidskenmerken. Bespreek wat de medewerker doet, niet wie hij/zij is. Blijf altijd positief en geef aan een actieve partner te zullen zijn om de situatie te verbeteren.

Vraag om de hulp van de medewerker om de situatie te verbeteren. Bespreek gezamenlijk de alternatieve routes en kom tot een overeenkomst over de te nemen acties. Probeer indien mogelijk het voorstel van de medewerker te volgen. Juist zijn of haar inbreng zal tot een grotere motivatie leiden.

Bepaal gezamenlijk een actieplan met bijbehorende data. Wees specifiek en stel vragen om er zeker van te zijn dat de medewerker de verwachtingen snapt. Stel dan een ontwikkelplan op met daarin de verschillende verwachtingen, evaluatiemomenten en de data waarop de verbeteringen worden bereikt.

Sluit af in een positieve sfeer. Het is belangrijk aan te geven dat je in de medewerker gelooft en erop vertrouwt dat de problemen worden opgelost.

Volg de afspraken goed en onderken verbeteringen. Zorg ervoor je inderdaad aan de afgesproken data te houden. Blijf coachen om de opgaande lijn erin te houden. Maar wees ook helder en consequent als verbeteringen niet hebben plaatsgevonden.

Terug naar het overzicht van salesmanagementtips

 

 

 


© 2003 Saleseffect