Door meer risico, meer succes

 

Met een vertragende economie en steeds meer druk op het resultaat zal het verkooppersoneel niet zo snel meer risico's durven te lopen. Maar juist door commerciŽle mensen risico's te laten lopen, kun je hen helpen bij het vergroten van hun zelfvertrouwen en bij het bereiken van meer succes. Alleen goede vaardigheden dragen bij aan succes en het ontwikkelen van vaardigheden ontstaat pas als mensen buiten hun vertrouwde gebied stappen.

Een meer uitdagende aanpak werkt zowel bij nieuwe medewerkers die koud moeten gaan bellen, als bij de senioren die je een complex intern probleem kunt laten oplossen zonder je er zelf mee te bemoeien. Als een commerciŽle medewerker er niet in gelooft dat hij koude telefoontjes kan plegen dan heeft hij het Úf nog nooit geprobeerd Úf wel geprobeerd maar gefaald. Hoe dank ook, het is zaak om te ontdekken waar de grenzen van hun vaardigheden liggen en een plan op te stellen om de vaardigheden te verbeteren.

De beste manier om een nieuwe, spannende vaardigheid te ontwikkelen is om de handelingen in kleine stappen te verdelen. Je kunt dan helpen bij de ontwikkeling van iedere stap en juist door deze ontwikkeling inzichtelijk te maken help je ook bij het verbeteren van het zelfvertrouwen. De vaardigheid wordt zo op een laagdrempelige manier verbeterd.

Hoe zit het dan met mislukking? Om te beginnen, laat een nieuwe medewerker niet in zijn eentje op pad gaan bij belangrijke deals. Laat hen eerst oefenen op kleine en minder risicovolle zaken. Zou een mislukking zich voordoen, beoordeel dit dan niet alleen op basis van het resultaat. Help de medewerker om de situatie te evalueren en in het juiste kader te plaatsen. Maak duidelijk welke ontwikkeling al is doorgemaakt, en als een bepaalde strategie niet heeft gewerkt, help de medewerker dan een nieuwe methodiek op te stellen.

Laat duidelijk zijn dat het resultaat uiteindelijk wel het belangrijkste is. Maar resultaat is niet altijd te garanderen. Je kunt je slechts afvragen of je er alles aan hebt gedaan om er een succes van te maken. Als het antwoord hierop een ja is, dan ben je succesvol geweest, zelfs als er niet is gescoord. De cijfers onder de streep zullen er altijd staan, maar het enige dat je kunt doen is continu aan je vaardigheden werken zodat je uiteindelijk de resultaten wel bereikt.

Terug naar het overzicht van salesmanagementtips

 

 

 


© 2003 Saleseffect