Met plezier naar loyaliteit

 

Een van de gemakkelijkste manieren om een sterkere klantenbinding op te bouwen is door leuke verkoopstrategieën te ontwikkelen. Immers, als je zelf al geen plezier hebt in het verkopen, kun je dan verwachten dat de klant er wel plezier in heeft om met die verkoper te spreken? Hier volgen wat tips voor plezier in klantloyaliteit.

Plaats persoonlijkheid boven het product
Leg de nadruk op een positieve persoonlijkheid om een band op te bouwen met de klant. Vertrouw niet alleen op de kwaliteit van het product en de dienstverlening. Commerciële medewerkers raken soms zo in de ban van het product en de diensten eromheen, dat ze vergeten hoe belangrijk de persoonlijkheid is. Net als ieder mens doen ook klanten liever zaken met prettige mensen, door wie ze gerespecteerd worden.


Maak onderscheid tussen plezierig en nonsens
Plezier bij het zakendoen wordt op prijs gesteld. Nonsens is eigenlijk de aandacht op de verkeerde plek leggen en dat werkt juist de business tegen. Plezier voegt waarde toe aan de transactie. Het gaat er slechts om goede gevoelens te creëren.


Zoek de humor in het dagelijkse
Probeer humor te vinden in de anders onaangename situaties. Zelfs vervelende taken, zoals het plegen van 'koude' telefoontjes, kunnen profiteren van een levendige injectie. De meeste mensen zien op tegen het plegen van die koude, wervende telefoontjes, en de meeste mensen willen ze ook niet ontvangen. Wat je kan doen is dit juist onderkennen en er juist om lachen. Zo zou je kunnen zeggen: "Heeft u ook zo'n hekel aan die wervende telefoontjes tijdens het diner?".


Blijf discreet
Niet alle situaties laten ruimte voor humor of plezier, en ook niet iedereen staat er open voor. Als de klant in twijfel is, is het misschien een slecht moment om te lichtzinnig te doen. Dat zou dan weer tegen je kunnen werken.


Goed voor cross-sell
Een goede persoonlijke relatie is een belangrijke drijfveer voor succesvol zaken doen. Dit wordt veelal vergeten doordat commerciële medewerkers helemaal opgaan in de kennis van het product en de techniek van het verkopen. In een goede verstandhouding is het bovendien ook makkelijker eens terug te bellen met informatie, of om gewoon een groter deel van de business te vragen.

Terug naar het overzicht van salesmanagementtips

 

 

 


© 2002 Saleseffect