Beloningssystemen

Het verkoopteam is één van de meest waardevolle aspecten van een bedrijf. Maar het ontwikkelen van een hanteerbaar beloningssysteem dat bovendien de verkoper stimuleert en resultaten oplevert is een complexe uitdaging.

Vele aspecten spelen een rol bij het bepalen van een optimaal beloningssysteem. Saleseffect is de ideale partner om u te helpen bij de ontwikkeling van een beloningssysteem. Neem contact op voor meer informatie.

Hoe scoort uw huidige beloningssysteem? Stel uzelf de volgende drie vragen:

1. Motiveert uw beloningssysteem het verkoopteam om te verkopen aan de meest winstgevende klanten?
In deze zware tijden moet de verkoper gericht zijn op de behoeften van de meest stabiele klanten. Het systeem moet dus belonen voor het bedienen van de meest winstgevende klanten. Als winstgevendheid een meetpunt is, dan worden de achterblijvers snel zichtbaar.

2. Zorgt uw beloningssysteem voor behoud van uw top verkooptalent?
Als het management een probleem heeft met het behoud van het top-verkooptalent, dan komt dit waarschijnlijk omdat deze verkoopmensen ergens anders beter beloond worden. Ja, zelfs tijdens een recessie! Juist nu is de concurrentie op zoek naar de toppers. Geef uw verkopers dus geen reden om over te lopen.

3. Staan uw verkoopdoelstellingen niet te ver weg?
Jaarlijkse doelstellingen en 'targets' zijn vaak te ver weg in de tijd. Het stimuleert niet en is vaak een te grote gok. De lengte van een gemiddeld verkooptraject is bepalend voor de meetpunten van uw beloningssysteem. Hanteer bijvoorbeeld een kwartaalmeting. Bovendien geldt dat 60 tot 70% van het verkoopteam boven de doelstellingen uit moet komen.

Neem contact op voor meer informatie.

 

 

 


© 2002 Saleseffect